تونل انجماد – مزایای استفاده از تونل انجماد

تونل انجماد چیست؟

برای انجماد مواد غذایی می توان از دو روش استفاده کرد. روش اول انجماد آهسته است، که در آن مواد غذایی در محیطی با دمای پایین قرار گرفته و به شکل آهسته و آرام منجمد می شود. روش دیگر، روش انجماد سریع است. در ادامه برای آشنایی با تونل انجماد با ما همراه باشید.

برای انجماد به صورت سریع نیز روش های مختلفی وجود دارد که عبارت است از:

  • تماس مستقیم مواد مورد نظر با ماده انجماد کننده
  • تماس غیر مستقیم مواد مورد نظر با ماده انجماد کننده
  • عبور جریان هوای با سرمای بسیار بالا

انجماد سریع مواد غذایی به صورت عبور جریان هوای سرد،درون تونل هایی مخصوص انجام می شود، که به آن ها تونل‌ انجماد گفته می شود.

مزایای استفاده از تونل انجماد

استفاده از تونل انجماد به منظور منجمد سازی، از مزایای بسیاری برخوردار است که مهم ترین آن، نیاز به زمان کوتاه به انجام این فرایند است، که همین سرعت بالا در انجام انجماد، از ایجاد و شکل گیری کریستال های بزرگ یخی در محصولات مورد نظر و کاهش کیفیت مواد غذایی جلوگیری می کند. همچنین استفاده از تونل انجماد سبب حفظ مزه، رنگ، بو و شکل مواد غذایی می شود.

از دیگر مزیت های انجماد مواد غذایی به وسیله تونل انجماد می توان به قابلیت جداسازی محصولات به صورت تک تک در حین منجمد سازی اشاره کرد. این ویژگی سبب می شود تا انجماد با کیفیت بالاتری نسبت به سایر روش ها از جمله روش انجماد توده ای شود.

تونل انجمادانواع تونل انجماد

انجماد به صورت سریع به دو روش انجام می گیرد. روش اول روش مکانیکی است که مبنای آن عبور و حرکت جریان هوای سرد است. در این روش به وسیله فن، هوای سرد در اطراف محصول به حرکت در می آید و سبب انجماد محصولات خواهد شد. روش دیگر انجماد سریع براساس قرار دادن محصولات در مایع نیروژن در دمایی بسیار پایین است، که سرعت منجمد سازی را افزایش می دهد. عملکرد تونل انجماد در منجمد سازی سریع محصولات، به روش اول یعنی روش مکانیکی است.

تونل‌های انجماد به دو دسته تونل‌های انجماد مارپیچی و تونل‌های انجماد خطی تقسیم می شوند. همچنین نوعی از آن ها که معمولا در خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد را می توان به تسمه و نقاله تجهیز کرد. ظرفیت تونل‌های انجماد مارپیچ 3 تن در ساعت و ظرفیت نوع خطی آن 12 تن در ساعت است.

کاربرد تونل‌ انجماد

از آن جایی که بازار مواد غذایی با رشد و گسترش سریعی همراه است، شرکت های تولید کننده انواع مواد غذایی، به دنبال روشی برای منجمد سازی مواد غذایی اند تا بتوانند به صورتی دیگر آن ها را به فروش و عرضه برسانند. تونل انجماد می تواند انواع مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، مرغ و… را به شکلی پیوسته و مداوم منجمد کند. با این حال تمرکز این سیستم بیشتر بر روی سرعت منجمد سازی قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین پارامتر هایی که در ساخت و طراحی انواع تونل‌های انجام در نظر گرفته می شود، ظرفیت انجماد مد نظر است. ظرفیت انجماد به این معناست که قابلیت سیستم برای انجماد مواد غذایی، چند تن در هر ساعت است. طراحی تونل‌های انجماد برای دمای 40- درجه سانتیگراد انجام گرفته و می تواند مواد غذایی راتا 18- درجه سرد می‌کند.

تونل انجماد , , , , , , , , , , , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *