سردخانه صنعتی چیست؟

در تعریف سردخانه صنعتی باید گفت سردخانه‌های صنعتی مجموعه ای هستند که در آن ها از مواد مختلفی که نیاز به دمای پایین دارند؛ نگهداری می شود. این مجموعه ها امکانات و تجهیزات مختلفی دارند. این سردخانه نقش بسیار مهمی در صنعت و همچنین زندگی مردم دارند. از زمانی که سردخانه ها به شکل صنعتی رواج پیدا کردند؛ تغییرات زیادی در صنعت به وجود آمد. زیرا امکان نگهداری طولانی مدت بسیاری از مواد غذایی به وجود آمد.

انواع سردخانه صنعتی

سردخانه‌صنعتی انواع بسیار مختلفی دارد. این سردخانه ها را می توان بر اساس ویژگی های مختلفی تقسیم بندی کرد. اما به صورت کلی می توان سردخانه های صنعتی را بر اساس دمایی که دارند تقسیم بندی نمود. بر این اساس سردخانه‌صنعتی، به دو دسته سردخانه های با دمای بالای صفر و سردخانه های با دمای پایین صفر تقسیم بندی می شوند. کارکرد سردخانه باید قبل از احداث آن مشخص شود. زیرا بنا بر کارکردی که سردخانه‌های صنعتی خواهند داشت این سردخانه ها را طراحی و احداث می کنند.

سردخانه‌های صنعتی بالای صفر اغلب برای نگهداری کوتاه مدت مواد مختلف، استفاده می شوند. دما در این سردخانه ها حدود یک تا چهار درجه سانتی گراد خواهد بود. اغلب موادی که در این سردخانه ها نگهداری می شوند بعد از مدت کوتاهی با مواد جدید جایگزین می شوند. به طور مثال گل و گیاه، سبزیجات، میوه و مواد لبنی در این سردخانه ها نگهداری می شوند.‌

این سردخانه زیر صفر به عنوان سردخانه های انجماد نیز شناخته می شوند. این سردخانه ها اغلب دمای زیر ۱۲ درجه سانتی گراد تا منفی ۲۳ درجه سانتی گراد دارند. در این سردخانه‌های صنعتی زیر صفر درجه سانتی گراد اغلب از ماهی منجمد، گوشت منجمد و مرغ منجمد نگهداری می شود. نوع دیگری از سردخانه‌های صنعتی سردخانه های دو مداره می باشند.

این سردخانه ها می توانند عملکردی مشابه با هر دو سردخانه داشته باشند. البته نمی توان به یک باره دمای سردخانه را از بالای صفر تبدیل به دمای پائین صفر کرد. برای تغییر دما و پایین آوردن آن لازم است سردخانه تخلیه شده و سپس با مواد نانو ضدعفونی شود.

پیش سرد کن چیست؟

پیش سرد کن فضایی است که مواد مختلف قبل از این که در فضای سردخانه قرار بگیرند؛ باید مدتی را در این فضا باشند. موادی با دمای بالا مدتی در این قسمت مانده تا دمای آن ها پایین آمده و سپس وارد سردخانه‌صنعتی بشوند. جا به جایی مواد از پیش سرد کن به سردخانه باید با دقت فراوانی انجام شود.

سردخانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *