مشخصات سردخانه نگهداری میوه

سردخانه نگهداری میوه باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا بتواند محصولات تولید شده را برای کل سال سالم و تازه نگاه دارد. و استفاده از این نوع از سردخانه ها شرایطی را فراهم آورده است تا خریداران در هر موقع از سال بتوانند محصول مورد نیاز خود را از بازار خریداری کنند از طرف دیگر فروشندگان و کشاورزان با فروش محصولات در خارج از فصل از تولید، سود بیشتری را نصیب خود خواهند کرد.

این سردخانه جز سردخانه های بالای صفری به حساب می آید و دمای نگهداری محصولات در این نوع از سردخانه ها کمی بالاتر از نقطه انجماد است. هوای موجود در این نوع از سردخانه ها باید جریان داشته باشد و رطوبت نسبی آن کمی کمتر از 100 درصد باشد. به طور کلی شرایط دما و رطوبت لازم برای نگهداری انواع میوه با هم فرق دارد در نتیجه هر محصول باید در سردخانه با شرایط تنظیم شده خاص و طی بازه زمانی معین نگهداری شود.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که هر محصول و میوه ای را نمی توان در کنار سایر محصولات نگهداری کرد. زیرا برخی از محصولات مثل سیب زمینی ممکن است اثر منفی بر روی کیفیت و تازگی سایر محصولات داشته باشند از این رو باید به صورت جداگانه نگهداری شوند. نکته بسیار مهم در زمینه مدیریت بهینه این نوع سردخانه، بحث کنترل گاز اطراف میوه ها است. از این رو باید به صورت دقیق گاز اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در سردخانه چک گردد تا در بهینه ترین شرایط محصولات نگهداری شوند.

کاربرد سردخانه نگهداری میوه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی سردخانه نگهداری میوه مخصوص نگهداری طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات است و قادر است مدت زمان زیادتری این محصولات را تازه و با کیفیت بالا نگهداری کند. اما هر میوه شرایط دمایی، رطوبتی و زمانی خاص خود را دارد که برخی از این موارد به شرح زیر است:

1- سردخانه نگهداری میوه : به

دمای مناسب نگهداری آن 5/0- تا 0 است.

درصد رطوبت نسبی حدود 90% است.

زمان نگهداری حدود 60 الی 90 روز است.

2- انجیر

دمای مناسب نگهداری آن 1- تا 0 است.

درصد رطوبت نسبی حدود 90% است.

زمان نگهداری حدود 7 الی 14 روز است.

3- پرتقال خونی

دمای مناسب نگهداری آن 4 تا 7 است.

درصد رطوبت نسبی حدود %95-90 است.

زمان نگهداری حدود 20 الی 55 روز است.

4- موز

دمای مناسب نگهداری آن 13 تا 5/15 است.

درصد رطوبت نسبی حدود % 90-85 است.

زمان نگهداری حدود 28 روز است.

5- سردخانه نگهداری میوه : هندوانه

دمای مناسب نگهداری آن 12 تا 17 است.

درصد رطوبت نسبی حدود 85% است.

زمان نگهداری حدود 14 الی 21 روز است.

سردخانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *