مشخصات چیلر تهویه مطبوع

واژه چیلر به معنای آب سرد کن است که در انواع مختلفی تولید می شود. عملکرد چیلرها به این صورت است که یک سیال که عموما آب است در یک چرخه بسته به گردش در می آید و باعث خنک شدن محیط می گردد. آبی که به وسیله چیلر خنک می شود می تواند در صنعت یا در ایجاد تهویه مطبوع (صنعتی و خانگی) مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه مقاله چیلر تهویه مطبوع همراه ما باشید.

عملکرد یک چیلر بر پایه تبخیر یک ماده سرمازا است که این فرایند در اواپراتور رخ می دهد. چیلر تهویه مطبوع باعث ایجاد فضای آرامش بخش و ایده آل می گردد. به طور کلی چیلر تهویه مطبوع در دو گروه جذبی و تراکمی (تراکم بخار) طبقه بندی می شوند. تفاوتی که این دو گروه با هم دارند در نوع انرژی مصرفی آن ها است. در چیلرهای تراکمی انرژی الکتریسیته و در چیلرهای جذبی انرژی حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. این چیلرها باعث می شوند دما و رطوبت محیط با توجه به فصل و آب و هوا قابل تنظیم باشد، تا شرایط محیط برای افراد به صورت ایده آل مهیا شود.

چیلر یا آب سرد کنچیلر یا آب سرد کن

کاربرد چیلر تهویه مطبوع

چیلرها به طور کلی در دو بخش صنعتی و تهویه مطبوع کاربرد دارند. چیلرهایی که برای تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر برای خنک و دلپذیر نمودن محیط ساختمان هایی نظیر ادارات، صنایع مختلف، ساختمان های تجاری و… کاربرد دارند. ابعاد چیلر تهویه مطبوع استفاده شده در این محیط ها عموما متوسط تا بزرگ است.

عملکرد به این صورت است که ابتدا گرمای محیط توسط آب سرد دستگاه جذب می شود. این کار باعث می شود دمای محیط کاهش بیابد. در نهایت آب گرم شده مجدد به وسیله چیلر خنک شده و وارد سیکل می گردد. هنگام نصب این نوع چیلرها حتما به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدا توسط یک متخصص نصب و راه اندازی گردد.

هنگام روش و خاموش کردن در هر دوره آن باید به کلیه نکات توجه داشته باشید. آب مصرفی نباید سختی زیادی داشته باشد در نتیجه اگر آب منطقه شما سختی بالایی دارد باید قبل از استفاده سختی گیری گردد. هر ساله باید چیلر تهویه مطبوع بررسی کامل شود تا اگر مشکلی دارد بر طرف گردد. سپس کویل ها و لوله های دستگاه باید به صورت کامل تمیز گردند. برای انجام این کار از روش های اسید شویی و رسوب زدایی استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده یک چیلر تراکمی شامل کمپرسور، تبخیر کننده (اواپراتورکندانسور و شیر انبساط می شود.

چیلر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *