چیلر زیر صفر صنعتی چه نوع چیلری است؟

چیلر زیر صفر صنعتی چه نوع چیلری است؟

چیلر زیر صفر صنعتی در بسیاری از صنایع از جمله دستگاه‌های لیزر، دستگاه‌های تزریق پلاستیک، صنعت چاپ، صنعت پزشکی و … نیازمند استفاده از آب با دماهای بسیار پایین هستند. در اصطلاح به این دسته از چیلرهای صنعتی، چیلرهای زیر صفر گفته می‌شود. به طور کلی از این دسته از چیلرها برای سردسازی کنترل شده محصولات استفاده می‌شود و یا می‌توان آن‌ها را برای مکانیزم‌ها و هم‌چنین ماشین آلات صنعتی به کار برد.

آپلود عکس

 

در شرایطی که نیاز باشد از آب با دمای منفی 80 تا مثبت 9 درجه سانتیگراد استفاده شود لازم است نکته‌ای در نظر گرفته شود و آن نکته این است که نباید اجازه دهیم در این دما، چیلر یخ بزند و یا دچار آسیب شود. روشی که به طور معمول در این شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد افزودن ماده گلیکول به آب است.

کاربرد گلیکول برای کاهش یخ زدگی آب

همان‌طور که گفته شد برای جلوگیری از یخ زدگی چیلر و یا انجماد آب، ماده گلیکول به آب اضافه می‌شود. این عامل باعث می‌شود تا  چیلر بالای صفر، به چیلر زیر صفر صنعتی مبدل گردد. از طرف دیگر وجود این عامل سبب می‌شود تا از یخ زدن آب جلوگیری شود. این ماده در بیشتر موارد به دو شکل و در دو نوع یافت می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلیکول یا به صورت اتیلن گلیکول موجود است و یا در نوع پروپیلن گلیکول یافت می‌شود. نکته قابل ذکر این است که اتیلن گلیکول موارد استفاده بیشتری دارد. اما نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که در صورتی که قصد داشته باشید در زمینه مواد دارویی و یا در تماس با غذا و یا آب آشامیدنی از گلیکول استفاده نمایید انتخاب و استفاده از پروپیلن گلیکول خالص، گزینه بهتری است. از طرف دیگر طبق برخی از استانداردها استفاده از اتیلن گلیکول برای بعضی از کاربردها مجاز شناخته نمی‌شود.

لازم است این نکته را نیز در نظر بگیرید که کاهش دمای انجماد آب و میزان آن، بسته به غلظت گلیکول موجود در آب متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت هر چه غلظت گلیکول در این شرایط بیشتر باشد نقطه انجماد آب نیز کاهش بیشتری خواهد داشت. نکته دیگری که باید در این بخش به آن اشاره شود این است که در چیلرهای صنعتی زیر صفر، دمای نقطه انجماد محلول آب و گلیکول لازم است در حدود 10 تا 14 درجه پایین‌تر از نقطه انجماد مورد نظر و نیاز، در نظر گرفته شود.

انواع چیلرهای صنعتی زیر صفر

چیلرهای صنعتی بر اساس نوع سیستم کمپرسور به کار رفته در آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: چیلر صنعتی پیستونی، سانتریفیوژی، اسکرال و اسکرو. لازم به ذکر است که کمپرسورها را در حقیقت می‌توان قلب چیلرهای صنعتی زیر صفر به شمار آورد. این سیستم‌ها دارای این قابلیت هستند که بتوانند از طریق موتور الکتریکی، بخار و یا توربین گازی کار کنند. به طور کلی می‌توان گفت کمپرسورهای مورد استفاده در ساخت این چیلرها، نوع خاصی از کمپرسورها هستند. این سیستم‌ها دارای این توان هستند که دماهایی بسیار پایین را برای استفاده در چیلر زیر صفر صنعتی به وجود آورند.

از طرف دیگر می‌توان چیلرهای صنعتی زیر صفر را در انواع مختلف چیلرهای صنعتی آب خنک، چیلرهای صنعتی هوا خنک و تبخیری خنک، دسته بندی کرد. نکته قابل ذکر این است که نوع کندانسور به کار رفته در طراحی این تجهیزات سرد کننده، باعث شده است تا انواع مختلف این چیلرها به وجود آیند. در حقیقت می‌توان گفت اساس دسته بندی چیلرهای صنعتی در انواع هوا خنک، آب خنک و تبخیری نوع کندانسور به کار رفته در چیلر است.

لازم است بدانید که به طور معمول، چیلرهای صنعتی به دو طریق طراحی می‌شوند که عبارتند از: نوع متمرکز این تجهیزات و یا چیلرهای غیر متمرکز.

لازم به ذکر است که با به کارگیری چیلرهای صنعتی متمرکز می‌توانید تمامی نیازها را به وسیله یک سیستم چیلر برطرف سازید. این شیوه طراحی، باعث می‌شود تا چیلرهای صنعتی متمرکز، بزرگ‌تر باشند. اما از طرف دیگر می‌توان از چیلرهای غیر متمرکز نیز استفاده کرد. در این صورت برای هر گونه از کاربردی و یا برای استفاده در هر نوع ماشین آلات، از نوع چیلر جداگانه‌ای استفاده می‌شود.

آپلود عکس

کاربردهای چیلرهای صنعتی زیر صفر

انجماد و ذخیره سازی محصولات و ساخت یخ

در بسیاری از موارد از چیلر صنعتی زیر صفر برای انجماد و ذخیره سازی به عنوان چیلر سردخانه‌ای استفاده می‌شود. از این دستگاه‌های سرد کن هم‌چنین می‌توان با عنوان چیلرهای یخ ساز نیز استفاده کرد. در بعضی از کاربردها نیز از این تجهیزات به عنوان چیلر آب سرد کن استفاده می‌شود.

تولید و نگهداری محصولات لبنی و رطوبت گیری

از انواع چیلرهای صنعتی زیر صفر در فرایند تولید محصولات لبنی و هم‌چنین نگهداری این تولیدات و ذخیره آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین در مواردی برای تولید مواد غذایی و انواع مختلفی از نوشیدنی‌ها، این تجهیزات مورد استفاده واقع می‌شوند. چیلرهای صنعتی زیر صفر هم‌چنین برای رطوبت گیری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسکیت روی یخ و آزمایشگاه‌ها و صنایع

چیلرها را می‌توان در سالن‌های اسکیت روی یخ نیز مورد استفاده قرار داد. آزمایشگاه‌های ویژه و تخصصی و صنایعی از قبیل صنایع شیمیایی و هم‌چنین صنایع نساجی نیز از این ابزارهای سرد کننده استفاده می‌کنند. مخابرات و ابزار دقیق نیز از صنایعی هستند که از این سیستم‌ها بهره می‌برند. به طور کلی می‌توان گفت در هر صنعت و یا کاربری که در آن نیاز به دماهای بسیار پایین باشد می‌توان از این سیستم‌ها استفاده کرد.

پلاستیک سازی و صنعت چاپ

از دیگر موارد مصرف این سیستم‌ها می‌توان به صنعت پلاستیک سازی اشاره کرد. در این صنعت، برای سرد کردن پلاستیک داغ شده طی فرایندهای شکل دهی به محصولات از چیلرهای صنعتی استفاده می‌شود. در صنعت چاپ برای سرد کردن غلطک‌هایی که به دلیل ایجاد اصطکاک و یا کوره پخت جوهر، گرم شده‌اند از چیلرهای صنعتی زیر صفر استفاده می‌شود.

پزشکی

در علم پزشکی برای خنک کردن بسیاری از سیستم‌ها از جمله دستگاه MRI از چیلرهای صنعتی استفاده می‌شود. از این طریق، این دستگاه‌ها به میزان کافی خنک خواهند شد و عملکردی صحیح از خود نشان خواهند داد.

آپلود عکس

 

 

چیلر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *