چیلر و انواع آن

معرفی چیلر

چیلر یک واژه انگلیسی است که به معنا سرد کن می باشد. به طور کلی می توان گفت چیلر ها  دستگاه هایی هستند که عملکرد سرمایشی دارند. این دستگاه می تواند سبب شود گرما از سیالی که در چرخه تبریدی قرار دارد؛ دفع شود. این گرما باید از این سیال دفع شود تا سیکل تبرید یا چرخه سرمایش بتواند ادامه پیدا کند. گرمایی که توسط این دستگاه دفع می شود؛ می تواند به محیط پیرامون دفع شود. البته می توان از این گرما استفاده های بهتری نیز کرد. می توان از این گرما برای کاربرد های گرمایشی استفاده نمود. در طراحی و تولید این دستگاه سعی می شود؛ بازده آن بالا باشد تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

تولید انواع چیلر

چیلر انواع بسیار مختلفی دارد. این دستگاه ها را می توان از لحاظ موارد مختلفی تقسیم بندی کرد. چیلر ها را به صورت کلی بر اساس عملکرد خود و نحوه خنک کردن ماده مبرد، به سه دسته  تقسیم بندی می کنند. دستگاه آب خنک، هوا خنک  و تبخیری از جمله انواع چیلر ها هستند. همچنین باید گفت این دستگاه ها بر اساس موارد دیگر به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم بندی می شوند. دستگاه های سرد کن تراکمی و جذبی نیز، به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. اصول کار هر یک از این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت است. دستگاه های تراکمی با انرژی برق یا همان انرژی الکتریکی کار می کنند. دستگاه های سرد کن جذبی نیز با استفاده‌ از انرژی حرارتی کار می کنند. دستگاه های چیلر بر اساس مکانی که در آن استفاده می شوند نیز تقسیم بندی می کنند. این دستگاه را می توان به دستگاه های سرد کن صنعتی و سرد کن تهویه مطبوع خانگی تقسیم کرد.

اساس کار دستگاه سرد کن تراکمی  و سرد کن جذبی

این دستگاه بر اساس متراکم کردن مبرد عملکرد خود را انجام می دهد. ابتدا کمپرسور این دستگاه سبب متراکم شدن مبرد شده و وارد کندانسور می شود. در کندانسور مبرد تبدیل به مایع می شود. در نهایت مبرد وارد  اواپراتور شده و این گونه گرمای آب گرفته شده و آب سرد ایجاد می شود. اساس کار دستگاه چیلر جذبی نیز، بسیار مشابه با دستگاه سرد کن تراکمی می باشد. اما تفاوتی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند در نحوه متراکم کردن کار خروجی از اواپراتور است. در دستگاه سرد کن جذبی از مایعی به نام لیتیوم بروماید استفاده می شود و به کمک این مایع، بخار آب جذب می شود.

مقالات عمومی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *