آیس بانک – مزایای استفاده از آیس بانک

آیس بانک که با نام مخزن یخ نیز شناخته می شود، یک طراحی و ایده ای صنعتی و نوین به شمار می آید که به هدف انجام صرفه جویی در میزان برق مصرفی ، صورت گرفته است، که همراه با سیستم های مبرد و چیلرها قرار می گیرد. عملکرد آیس بانک به این صورت است که این سیستم دارای مخزن آبی است که در ساعات کم بار که معمولا شامل ساعت های آخر شب می باشد، پر شده، و آب موجود در مخزن را به یخ تبدیل می کند. در ساعات اوج بار، به جهت بالا بردن کارایی دستگاه های سرمایشی و همچنین خنک سازی محیط از یخ های تولید شده استفاده می شود.

مزایای استفاده از آیس بانک

مزایای استفاده از آیس بانک را در زیر بخوانید:

کاهش مصرف انرژی

– از مهم ترین مزایای استفاده از آیس بانک‌ها، کاهش مصرف انرژی است. چرا که فعالیت این سیستم در ساعات کم بار شبانه که هزینه های مربوط به مصرف انرژی پایین تر و کمتر است، می باشد و از آن جایی که انرژی سرمایی را ذخیره می کند، در طول روز و ساعات پربار روز، کمک و مکمل سیستم های سرمایشی دیگر قرار می گیرد.

استفاده از سرما سازهای کوچک تر

– دیگر مزیت بکارگیر آیس بانک‌ها، استفاده از سرما سازهای کوچک تر است. چرا که آیس بانک، دستگاه صنعتی است که دارای توانی ثابت است. به همین دلیل در صورت استفاده از مخازن یخ یا همان آیس بانک‌ها، طراحی سیستم های سرمایشی و برودتی با ظرفیت کمتری صورت می گیرد و همین امر سبب استفاده از تجهیزات و سیستم های سرماساز کوچکتر می شود.

آیس بانکبالا بردن توان سیستم های سرما ساز و برودتی

– از دیگر مزیت های استفاده از آیس بانک‌ها، افزایش و بالا بردن توان سیستم های سرما ساز و برودتی است. در مکان هایی از جمله سردخانه ها و در سیستم های تهویه، استفاده از آیس بانک سبب بالا بردن توان دستگاه ها می گردد. در فشار محیط، دمای آب خارج شده از مخزن یخ، حدودا نیم درجه سانتیگراد است. در صورتی که فشار پایین تر آورده شود، این امکان وجود دارد که دما می تواند به حتی منفی ده درجه سانتی گراد هم رسانده شود که بسیار پایین تر و کمتر از دما آب در اوپراتورهای معمولی موجود سیستم ها سرما ساز است. که این دما بسیار پایین تر از دمای آب اواپراتورهای معمولی در سیستم های برودتی است.

آیس بانک مفید برای محیط زیست

– یکی دیگر از اصلی ترین مزایای استفاده از مخازن یخ، اهمیتی است که برای محیط زیست دارند. این سیستم هم به صورت مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و دارای اهمیت است. بکارگیری این سیستم، سبب کاهش ظرفیت سیستم برودتی مورد نظر می شود، که همین موضوع به معنای استفاده کمتر از سیالات مبرد می باشد. سیالات مبرد تشکیل شده از گازهای CFC اند، بنابراین تخریب لایه اوزون را به همراه دارند، بنابراین استفاده کمتر از آن ها سبب حفظ محیط زیست می گردد.

همچنین استفاده از آیس بانک در کنار سیستم های سرماساز و برودتی، کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه دارد و از این راه در واقع به صورت غیر مستقیم به حفظ و مراقبت از محیط زیست کمک می کند.

آیس بانک , , , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *