سردخانه با سیستم رک

سردخانه با سیستم رک یکی از راه هایی که می توان از آن برای کاهش مصرف انرژی در سیستم های سرمایشی استفاده کرد، به کارگیری سردخانه با سیستم رک است. این سیستم علاوه بر سردخانه ها، در همه زمینه های تبرید مانند یخچال های فروشگاهی و یا چیلرهای تهویه مطبوع و چیلرهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

در سردخانه ها، برق زیادی به منظور خنک نگه داشتن محیط مصرف می شود و مالکان سردخانه ها همواره به دنبال راهی برای افزایش بازدهی، کاهش هزینه های نگهداری از محصولات و کم کردن استهلاک کمپرسور ها هستند. سردخانه با سیستم رک می تواند تمامی این قابلیت ها را برای مالکان فراهم کند.

در سردخانه های بزرگی که نیاز به ضریب اطمینان بالا وجود دارد، می توان از این سیستم استفاده کرد. چرا که سیستم رک این قابلیت را دارد که اگر یکی از کمپرسورها مشکلی داشت، کمپرسور به راحتی از سیستم مرکزی جدا می شود و مجموعه به کار خود ادامه می دهد.

عملکرد سردخانه با سیستم رک

عملکرد سردخانه با سیستم رک بصورتی است که استفاده از سردخانه فریونی یا رک، یکی از راه های افزایش بازدهی و کارکرد بهینه سیستم سردخانه است. در این سیستم ها از چند کمپرسور استفاده می شوند که به صورت موازی با یکدیگر در یک رک قرار می گیرند. همه کمپرسورها به یک خط مکش و خط تخلیه متصل می شوند و به وسیله آنها ظرفیت سیستم سردخانه به راحتی کنترل می شود.

در واقع نوع قرار گیری کمپرسورها به صورت موازی، باعث می شود ظرفیت سیستم تحت کنترل قرار گیرد. به گونه ای که وقتی سیستم کار بیشتری داشته باشد، تعداد کمپرسورهای بیشتری روشن می شوند و زمانی که سیستم با ظرفیت کمتری کار کند، تعدادی از کمپرسورها خاموش می شوند.

به منظور افزایش ظرفیت سرمایشی در سردخانه با سیستم رک، در خط مکش کمپرسور بایستی فشار بیشتری وجود داشته باشد. همچنین در این سیستم باید یک کنترلر پیشرفته وجود داشته باشد تا در ورودی و خروجی کمپرسورها، فشار مورد نیاز را تنظیم کند و برخی از کمپرسورها را روشن و خاموش نماید تا ظرفیت مناسب برای سیستم تعیین گردد.

سردخانه با سیستم رک

این نوع سیستم برای سردخانه هایی با ظرفیت بیش از پنج هزار تن مناسب است. در سیستم های رک از یک کندانسور یونیت با بار مصرفی و حجم بالا به جای چند کندانسور استفاده می شود و این کار بسیار به صرفه می باشد. همچنین سیستم های رک سردخانه، از نظر مدارهای قدرت، فرمان و مدارهای برودتی با سردخانه های معمولی تفاوت دارند و به همین دلیل تعمیر و نگهداری از این نوع سردخانه ها کار تخصصی بوده و نیاز به تجربه بالایی دارد.

مزایای استفاده از سردخانه با سیستم رک

مزایای استفاده از سردخانه با سیستم رک و استفاده از این نوع سردخانه ها ، صرفه جویی در مصرف انرژی است. در واقع در سیستم های رک، ظرفیت سیستم سردسازی کنترل می شود و این باعث مصرف بهینه انرژی می گردد.

همه قسمت هایی که نیاز به سردسازی در این سیستم دارند، به یک سیستم مرکزی اتصال می یابند. بنابراین با تغییر ظرفیت در کمپرسورهای موازی و خاموش و روشن شدن آنها، ظرفیت سیستم نیز به طور کلی تغییر می یابد. این موضوع باعث کاهش یافتن مصرف انرژی در سردخانه با سیستم رک می شود.

علاوه بر این راهکاری نیز برای مصرف انرژی کمتر در سیستم های رک وجود دارد که این خود می تواند به عنوان یک مزیت این نوع سردخانه ها محسوب شود. برای این منظور می توان از اواپراتورها با دماهای یکسان برای یک رک کمپرسور استفاده کرد که باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

یکی دیگر از مزیت های سیستم رک در سردخانه، یخ زدایی با مصرف انرژی کم و در کاربری هایی با دمای پایین می باشد. در این نوع سیستم ها می توان تعیین کرد که در قسمت هایی از سردخانه یخ زدایی انجام شود و در قسمت های دیگر، سردخانه به فعالیت خود ادامه دهد. در قسمت هایی که یخ زدایی انجام می شود، از گرمای یونیت های روشن برای آن استفاده می گردد.

مزیت دیگر

مزیت دیگری که پیش از این هم به آن اشاره شد، پایداری این نوع سردخانه ها است که در صورت تعمیر یا وجود مشکل در یکی از کمپرسورها، بقیه بخش ها و کمپرسورهای دیگر سیستم می توانند به کار خود ادامه دهند.

در سردخانه با سیستم رک، به دلیل استفاده از کمپرسورها به صورت موازی، فضایی که توسط تجهیزات سیستم تبرید اشغال می شود کم است. علاوه بر این همه کمپرسورها نیز از یک خط مکش و تخلیه استفاده می کنند و این موضوع نیز می تواند باعث کاهش فضای شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هزینه های مربوط به عایق کاری و لوله کشی نیز در این نوع سیستم ها کاهش می یابد.

در بعضی از سردخانه ها، میزان بار ورودی به محیط متفاوت است. در سردخانه هایی که از سیستم رک استفاده می کنند، در این شرایط می توان ظرفیت کاری کمپرسور را به صورت هوشمند تقسیم کرد. همچنین در این سردخانه از سیستم کنترل مرکزی و کندانسور مشترک استفاده می شود که این عوامل به عنوان مزیت های سیستم رک شناخته می شوند.

انواع سیستم رک مورد استفاده در سردخانه ها

سردخانه با سیستم رک پیستونی یکی از انواع این نوع سیستم ها است که در آن از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شود. در این نوع سیستم، آنلودر سیلندرها کمک می کنند تا سیستم بتواند ظرفیت سردخانه را کنترل کند. علاوه بر این در سیستم های پیستونی بزرگ، خاموش و روشن شدن کمپرسورها به صورت مکرر انجام نمی شود، چرا که این سیستم از این کار جلوگیری می کند.

انواع سیستم رک مورد استفاده در سردخانه ها

کمپرسور اسکرال نوع دیگری است که می تواند به صورت رک کاربرد داشته باشد. رک اسکرال معمولا در سردخانه های صنعتی، سیستم های تهویه مطبوع و یخچال های فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم رک اسکرال کنترل ظرفیت می تواند به صورت دیجیتال انجام شود. علاوه بر این قابلیت کنترل دور و خاموش و روشن شدن کمپرسورها در این نوع رک وجود دارد.

سردخانه با سیستم رک اسکرو نیز یکی دیگر از انواع این سیستم ها می باشد که در سردخانه های بسیار بزرگ و چیلرهای بزرگ کاربرد فراوانی دارد. در واقع در سردخانه های بزرگ به توان سرمایشی و برودتی زیادی در فصول گرم سال و توان سرمایشی کم در فصل های سرد نیاز است.

بنابراین با استفاده از رک اسکرو می توان ظرفیت مورد نیاز را برای سردخانه های بزرگ تامین کرد. همچنین میزان ظرفیت را می توان در فصل های سرد کنترل نمود. از مزیت های این نوع رک می توان به قابلیت روشن و خاموش شدن کمپرسورها و کنترل پله ای آنها و همچنین روش کنترل بار اشاره کرد.

سردخانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *