مشخصات سردخانه زیر صفری

بعد از برداشت محصولات کشاورزی و باغبانی یا تولید مواد غذایی مختلف، نیاز به یک فضای نگهداری با شرایط مناسب و استاندارد است. با ساخت سردخانه ها شرایطی فراهم گردید تا تولید کنندگان و فعالان حوزه مواد غذایی و کشاورزی بتوانند تولیدات خود را برای مدت زمان بیشتری در یک شرایط ایده آل نگهداری کنند. سردخانه ها در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند. به طور کلی می توان گفت که سردخانه ها به دو گروه سردخانه زیر صفری و بالای صفری تقسیم بندی می شوند که هر کدام ویژگی ها و کاربری خاص خود را دارند.

دمای نگهداری در سردخانه زیر صفری بستگی به نوع محصول دارد زیرا هر محصول دمای خاص خود را برای نگهداری نیاز دارد. حتی گاهی برای نگهداری برخی محصولات دمای این سردخانه ها لازم است به زیر 30 یا 40 درجه سانتیگراد برسد. اما دمای متداول این نوع از سردخانه ها 18- درجه سانتیگراد است. در هر صورت کلیه موادی که در سردخانه زیر صفری به صورت منجمد شده نگهداری می شوند.

این سردخانه بر اساس شرایط و کاربرد در سه شکل متحرک یا پرتابل، کانکسی و ثابت (سوله های اتاقی یا بزرگ صنعتی) ساخته می شوند. به طور کلی اجزای تشکیل دهنده این سردخانه ها شامل؛ کمپرسور (موتور سردخانه)، اواپراتور، مخزن ها، سیستم الکترونیکی، شیرآلات و ابزارهای کنترلی، کندانسور و مبرد است. در این نوع از سردخانه ها برای مدیریت و کاهش مصرف انرژی طراحی و ساخت درب های استاندارد و مناسب بسیار اهمیت دارد. این درب ها به سه شکل مختلف طراحی می شوند که شامل موارد زیر می شود:

1- درب های لولایی

2- درب های ریلی که به درب های کشویی نیز شهرت دارند

3-درب های ریلی کنترل اتمسفر

سردخانه زیر صفری

کاربرد سردخانه زیر صفری

سردخانه زیر صفری با تنظیم دمای مناسب باعث جلوگیری از فساد مواد غذایی می شود. این سردخانه ها در مراکز بزرگ فروش مواد غذایی، سوپرمارکت ها، صنایع تولید محصولات شیلاتی، کارخانه های تولید مواد لبنی مثل کره و بستنی و…، کارخانه های تولید محصولات غذایی منجمد، مراکز فروش مواد پروتئینی و کشتارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. سردخانه زیر صفری برای نگهداری محصولات و مواد غذایی متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات شامل موارد زیر می گردد:

1- انواع گوشت ها که شامل گوشت قرمز و ماهی می شود.

2- نگهداری مواد غذایی نظیر محصولات لبنی (بستنی، پنیر و کره)

3- برخی محصولات کشاورزی مانند خرما

4- محصولات غذایی آماده منجمد مثل انواع برگرها و…

سردخانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *