موارد استفاده از سردخانه

امروزه یکی از مهم ترین موارد استفاده از سردخانه‎‌ ها نگهداری از مواد غذایی و افزایش کیفیت محصول برای عرضه می باشد. تمامی تولید کنندگان و عرضه کنندگان انواع مواد غذایی از جمله تولید کنندگان مواد پروتئینی، تولید کنندگان انواع لبنیات، باغداران و… می تواند با استفاده از سردخانه برای نگهداری مواد غذایی تولیدی خود، کیفیت کاری خود را بالا برده که به دنبال آن سود بیشتر را دریافت خواهند کرد. در ادامه مقاله موارد استفاده از سردخانه با ما همراه باشید.

انواع سردخانه

این سیستم سرمایشی با توجه به حجم و نوع مواد غذایی تقسیم بندی می شود.

تقسیم بندی براساس دما

یکی از تقسیم بندی هایی که در رابطه با سردخانه ها انجام می شود؛ بر اساس دماست، که به چهار دسته زیر صفر، بالای صفر، تونل انجماد و سردخانه دو مرحله ای طبقه بندی می شوند.

برای نگهداری موادی از جمله ماهی، مرغ و گوشت از دمای زیر صفر و حدود 18- درجه سانتی گراد، و برای لبنیات، دارو و انواع میوه، دمای بالای صفر این سیستم کاربردیست، که دمای مورد نظر برای نگهداری انواع میوه و سبزیجات از 0 الی 4 درجه سانتی گراد است. تونل انجماد نیز برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که به انجماد سریع و در زمان کوتاه نیاز دارند و سیستم دو مرحله ای مخصوص نگهداری بستنی می باشد.

تقسیم بندی بر اساس ابعاد و حجم

سردخانه‌ ها بر اساس ابعاد و حجم به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

1- سردخانه بزرگ صنعتی

این مدل برای انبار و ذخیره کردن مواد غذایی با حجم بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار آن به این صورت است که متشکل از تعداد زیادی اتاق می باشد. که هر مواد غذایی را می توان به صورت جداگانه در این اتاق ها نگهداری کرد.

و هر یک از این اتاق ها با توجه به ماده غذایی مورد نظر، سرما مورد نظر را دریافت می کنند. این مدل انبار برای نگهداری از مواد غذایی با در نظر گرفتن شرایط، از سیستم آمونیاکی و یا فریونی استفاده می کنند.

موارد استفاده از سردخانه

2- سردخانه کانکسی و متحرک

سایز این نوع از سردخانه ‌ها متوسط و کوچک است، ولی برای نصب و استفاده در سوله ها و همچنین فضاهای باز بسیار کاربردی و مناسب می باشد. در این نوع از سردخانه ‌ها از سازه های فلزی و یا کانتینر به جای دیوارهای اتاق استفاده می شود.

3- سردخانه اتاقی

کاربرد این مدل از سردخانه معمولا در هتل ها، رستوران ها، مراکز توزیع و مرکز خرید میوه در باغ می باشد. نحوه ساخت آن به این صورت است که در ابتدا یک اتاق کوچک در درون ساختمان با ساندویچ پانل، به صورت کامل عایق کاری می گردد و پس از انجام عایق کاری، تمامی تجهیزات مربوط به سردسازی و سرمایش در آن نصب می شود.

تقسیم بندی سردخانه بر اساس نوع اتمسفر

سردخانه کنترل اتمسفر

این مدل سردخانه برای نگهداری و انبار مواد غذایی به مدت طولانی بسیار مناسب است، که می بایست غلظت اتیلن و اکسیژن هوا را کاهش دهد. در این مدل کنترل ترکیب هوا به دو صورت انجام می شود:

  • تزریق دی اکسید کربن از مخزن مجاور به درون اتاقک
  • خارج سازی ترکیبات مورد نظر از هوا توسط فیلتر های مخصوص و خارج سازی آن ها از اتاقک
سردخانه , , , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *