چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک ، جز چیلر های تراکمی می باشد. این چیلر ها دستگاه های سرد کن هستند و مولد سرما برای دستگاه تهویه مطبوع می باشند. همچنین می توان گفت این دستگاه برای سرمایش در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اساس کار این دستگاه بر اساس چرخه تراکمی و تبخیری می باشد. ظرفیت این نوع چیلر ها متفاوت است.

بنا بر مکانی که از این دستگاه استفاده می شود و کاربردی که دستگاه خواهد داشت باید از چیلر هایی با ظرفیت مناسب استفاده نمود. البته باید گفت که این نوع چیلر ها نیز دارای انواع مختلفی هستند. چیلرهای هوا خنک بر اساس کاربردی که دارند و همچنین اجزای سازنده خود تقسیم بندی می شوند.

چیلر هوا خنک

اجزای چیلر هوا خنک

اجزای اصلی با چیلر تراکمی مشابه است. این دستگاه دارای چهار بخش اصلی کندانسور، اواپراتور، کمپرسور و شیر انبساط می باشد. عاملی که سبب می شود چیلرهای هوا خنک با سایر مدل های چیلرهای تراکمی، تفاوت داشته باشد؛ کندانسور های به کار رفته در این دستگاه ها می باشد.

کندانسورهای این دستگاه از نوع هوایی می باشند. مبردی که از کمپرسور خارج می شود و وارد کندانسور هوایی می شود به کمک هوای آزاد گرمای خود را از دست می دهد. این عمل بر اساس یک قانون فیزیکی به نام تبادل گرمایی و به صورت خود به خودی اتفاق می افتند.

زمانی که مبرد داغ در مجاورت با هوای آزاد قرار می گیرد شروع به تبادل گرمایی با هوای آزاد می کند تا دمای این دو مشابه شود. در نتیجه مبرد گرمای خود را از دست داده و تقطیر شده و به مایع تبدیل می شود. کندانسور های هوایی که در دستگاه های چیلر هوا خنک به کار می روند دارای فن می باشند. فن سبب چرخش هوای آزاد شده و سبب می شود مبرد گرمای خود را با سرعت نسبتا بیشتری از دست بدهد.

مزیت ها

دستگاه های چیلر هوا خنک نسبت به سایر مدل های چیلر تراکمی، دارای مزیت هایی می باشد. یکی از مهم ترین مزیت هایی که این نوع چیلر نسبت به سایر مدل های چیلر دارند؛ هزینه نگهداری و تعمیر پایین این دستگاه ها می باشد. همچنین در این دستگاه برای کارایی بهتر و راندمان بالا تر، برج خنک کننده حذف شده است. این دستگاه ها محدودیت اقلیمی و آب و هوایی نداشته و می توان از آن ها در نقاط مختلف استفاده کرد.‌

چیلر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *