چیلر چگونه کار می کند؟

چیلر چیست؟

چیلر دستگاهی است که آب را برای سرد کردن ساختمان و یا محیط های بزرگ به زیر صفر می رساند، سپس بعد از رساندن آب به دمای قابل تنظیم و مناسب آن را از طریق لوله کشی و توسط پمپ به دستگاه های توزیع کننده سرما مانند فن کویل و یا دستگاه های هواساز می فرستد تا سرما در محیط پخش شود.

این لوله کشی ها به صورت خیلی دقیق در هر بخش یا اتاقی وجود دارد و به خوبی عایق کاری شده اند تا سردی آب و دمای آن در این حرکت ها و جا به جایی ها تغییر نکند.

این دستگاه دارای انواع مختلفی است که از مهم ترین آنها می توان به دستگاه های چیلر تراکمی، جذبی و سانتریفیوژ اشاره کرد که هر کدام دارای ویژگی خاصی می باشند اما در این میان استفاده از دستگاه های چیلر جذبی و تراکمی بیشتر است.

این دستگاه ها در چگونگی خنک سازی و مصرف انرژی الکتریکی و یا حرارتی با یکدیگر متفاوت هستند.

چیلر چگونه کار می کند؟چیلر‌ برای چه محیط هایی مناسب است؟

این دستگاه را می توان با توجه به متراژ محیط با حجم بزرگ و کوچک انتخاب کرد، این دستگاه می تواند در بسیاری از ادارات بزرگ، مراکز صنعتی، هتل ها، تالار ها، ورزشگاه ها و … استفاده شود.

همچنین قابل ذکر است که در بسیاری از محیط های صنعتی از این دستگاه نه تنها برای سرد کردن محیط بلکه برای سرد کردن دستگاه های صنعتی نیز استفاده می شود، روند سرد کردن دستگاه ها به گونه ای است که آب خنک کننده دستگاه صنعتی توسط چیلر تامین می شود.

این دستگاه را می توان در همه جا حتی در بالکن، پشت بام و یا داخل حیاط نصب کرد و با لوله کشی به محل های مورد نظر از سرمای تولیدی آن استفاده کرد.

با استفاده از این دستگاه می توان به اتاق ها و یا بخش های مختلف محیط دماهای مختلف را داد و سردی هوا را تنظیم کرد.

البته قابل ذکر است که تمام محیط می تواند با یک فن کویل کار کند و همچنین می توان در هر اتاق یک فن کویل گذاشت.

قابل ذکر است که هزینه مصرفی برق این وسیله نسبت به کولر کمتر است، اما در صورت خرابی باید هزینه زیادی برای تعمیر صرف کرد هر چند که دیر به دیر خراب می شود.

در هنگام خرید چیلر باید به نوع قطعات، نوع جذبی و یا تراکمی و همچنین برند تولید کننده و ضمانت خرید کالا و خدمات پس از فروش آن توجه کرد، بهتر است برای مراکز صنعتی و یا اداراتی که دارای اتاق های زیاد هستند از این وسیله استفاده شود.

چیلر , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *