کاربردهای چیلر صنعتی

دستگاه هایی که در صنعت به کار می روند به دلیل تولید گرمای زیاد، کارایی آن ها به پایین ترین حالت ممکن می-رسد. لذا وجود دستگاهی که بتواند موجب خنک شدن و در نتیجه بالا بردن راندمان آن ها شود بسیار ضروری به نظر می رسد. چیلر صنعتی یک دستگاه برودتی است که با خنک سازی و کاهش دمای محصولات و ماشین آلات صنعتی که به صورت کنترل شده این کار را انجام می دهند، نقش مهمی در بالا بردن راندمان دستگاه های موجود در یک صنعت دارد. در این مقاله به بررسی و کارکرد این سیستم تبریدی پرداخته می شود. (برای مطالعه بیشتر به مقاله چیلر چگونه کار می کند؟ مراجعه کنید)

چیلر صنعتی چیست؟

چیلر صنعتی یک ماشین است که می تواند برودت و سرما ایجاد کند. در واقع کارکرد آن به این نحو است که گرما را از یک سیال مشخص که می تواند آب یا ضدیخ باشد، دفع می سازد. این کار از طریق یک چرخه ترمودینامیکی انجام می شود. سپس سیال خنک شده با استفاده از پمپ یا لوله کشی به درون یک مبدل حرارتی رفته و باعث خنک ساختن آن می گردد. در این چرخه به صورت متناوب گرما از یک محیط گرفته شده و به محیط دیگر داده می شود. در واقع چیلرها می توانند به عنوان قلب هر سیستم تهویه مطبوع مرکزی عمل نمایند.

نحوه عمل کرد چیلر صنعتی

نحوه عمل کرد چیلر صنعتی

کاربرد و مزیت های استفاده از چیلر صنعتی

برای ایجاد شرایط بهینه در تهویه ساختمان‌ها، از دستگاه هایی با نام چیلر صنعتی استفاده می شود. چیلرهای آبی صنعتی که معمولا برای خنک ساختن ماشین آلات استفاده می شوند، در بسیاری از زمینه ها از جمله نساجی، قالب های صنعتی مانند صابون سازی، مواد شیمیایی، مواد غذایی و آشامیدنی، باطری سازی، جوشکاری، ریخته-گری، صنایع چاپ، تزریق پلاستیک، لیزر، پزشکی(MRI)، ابزارآلات، نیمه رساناها و موارد دیگر استفاده می شوند.

استفاده از چیلرهای صنعتی برای تامین برودت مزیت های مختلفی دارد. چیلر می تواند دما و فشار ثابت را برای فعالیت های صنعتی فراهم سازد. با حذف متغیرهای دما و فشار، روند و بهینه سازی فرآیند تولید را ساده می سازد و در نتیجه بالاترین کیفیت محصول ارائه می گردد. یک چیلر خنک کننده با گردش آب در سیستم، از هدر رفتن آن جلوگیری می کند.

کاربرد چیلر صنعتی در صنعت تزریق پلاستیک

کاربرد چیلر صنعتی در صنعت تزریق پلاستیک

تجهیزات به کار رفته در یک چیلر

تجهیزاتی که وجود دارند عبارت اند از:

• کندانسور

• کمپرسور

• شیر انبساط

• اواپراتور

• ژنراتور

• تجهیزات کنترلی

همچنین چیلرها با استفاده از سردکننده هایی مانند آمونیاک یا گاز فریون به فرایند سردسازی آب در یک چرخه بسته می پردازند.

انواع چیلر صنعتی

انواع چیلر صنعتی بر اساس نوع کندانسور و کمپرسور به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

• بر اساس نوع کندانسور: چیلر های آبی خنک، هوا خنک و تبخیر خنک؛

چیلر صنعتی هوا خنک

چیلر صنعتی هوا خنک

• بر اساس نوع کمپرسور: سانتریفیوژ، اسکرال، پیستونی، اسکرو.

انتخاب یک چیلر صنعتی می تواند با توجه به پارامترهایی مانند منبع نیرو، ظرفیت کندانسور، دمای محیط، نوع و ظرفیت اواپراتور(تبخیر کننده)، تعداد کمپرسور، سطح نویز و… انجام گیرد. بنابراین برای انتخاب نوع مناسب آن، باید توجه لازم را داشته باشید.

نوع بزرگ در موتورخانه و در فاصله نزدیک به مکان کاربرد آن نصب می شود. هزینه نصب یک چیلر به مدت زمان کارکرد در طی یک سال، ظرفیت خنک کنندگی و اجزای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. کاربرد یک چیلر صنعتی به منظور کسب حداکثر بازده و راندمان تولید می باشد، لذا برای نصب و نگه داری آن باید توجه لازم و کافی را داشته باشید.

تبرید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *