کاربرد کانکس سردخانه

در گذشته مردم به دلیل عدم دسترسی به وسایل سرد کننده قادر نبودند غذاهای خویش را به مدت طولانی نگه داری نمایند. روش هایی مانند نمک زدن، تخمیر، خشک نمودن در آفتاب و… می توانست تا حدی غذاهایی مانند میوه جات و ماهی را برای چندین ماه در اختیار انسان قرار دهد ولی ارزش غذایی آن ها بسیار پایین می آمد. امروزه با پیشرفت در زمینه نگه داری و ابداع دستگاه های تبریدی و فریز کننده، می توان به مدت طولانی مواد غذایی را انبار و نگه داری نمود. سردخانه ها امروزه با داشتن ظرفیتی از یک تا چندین هزار تن کمک شایانی به بشر نموده اند. در مناطق دارای اقلیم گرمسیری کانکس سردخانه کاربرد فراوانی دارد. در ادامه به این سردخانه های کوچک خواهیم پرداخت. (برای مطالعه بیستر به مقاله موارد استفاده از سردخانه مراجعه کنید)

چرا از کانکس سردخانه استفاده می شود؟

سردخانه ها کاربرد زیادی در صنایع غذایی دارند. برای انبار و نگهداری لبنیات، گوشت، مرغ، میوه و سبزیجات از آن استفاده می شود. سردخانه ها از نظر کاربری به صنعتی و سنتی و از نظر درجه سردی به دو دسته بالای صفر و زیر صفر تقسیم بندی می شوند. کانکس های سردخانه ای به عنوان سردخانه های صنعتی شناخته می شوند. کاربرد این نوع سردخانه در نگه داری گوشت، مرغ، لبنیات و محصولات کشاورزی می باشد. دمای این نوع سردخانه با توجه به نوع کالایی که نگهداری و حمل می شود، تنظیم می گردد. مواد غذایی یا دارویی قبل از ورود به کانکس سردخانه ای، ابتدا در سردخانه ها به دمای نگهداری می رسند و سپس وارد کانکس می شوند.

ساختار کانکس

کانکس یخچالی در انواع ثابت و متحرک ساخته می شود. شکل متحرک آن به دلیل جابجایی آسان، قیمت مناسب و تنوع در سایز از طرفداری بیش تری برخوردار است. این نوع کانکس قابل حمل توسط کامیونت و ماشین های باری کوچک می باشد. در ادامه به ساختار کانکس می پردازیم.

اسکلت سردخانه

اسکلت سردخانه از جنس پروفیل آهنی می باشد که ضخامت آن به نسبت ابعادی که دارد تعیین می گردد و هر چقدر بزرگ تر باشد، شاسی آن محکم تر خواهد بود. جنس شاسی از تیرآهن می باشد. برای پوشش خارجی آن ساندویچ پانل(دیواری یا سقفی) به کار می رود. ساندویچ پانل متشکل از دو لایه ورق است که مانند عایق سرما و گرما رفتار می نماید و بازده کانکس یخچالی را بالا می برد. همچنین به دلیل رطوبت بالایی که در کانکس وجود دارد، برای جلوگیری از زنگ زدگی تیرآهن، باید از ضد زنگ استفاده شود.

درب کانکس متناسب با نوع کانکس از جنس آلومینیوم یا ورق های پی وی سی می باشد.

سقف کانکس شامل دو قسمت بیرونی و داخلی است. قسمت بیرونی با ورق گالوانیزه پوشش داده شده است و مقاومت بالایی دارد.

کف کانکس معمولا دارای پوشش ورقه ای پی وی سی می باشد که عایق سرما و گرما است. در نهایت ورق آج دار در کف آن به کار می رود.

شیشه هایی که برای ساخت کانکس به کار می رود بسته به نوع کاربری کانکس، دارای ضخامت های گوناگون می باشند. انواع شیشه شامل مشجر، رفلکس، ساده است که در قسمت های مختلف کاربرد دارند.

کانکس سردخانه

سیستم سرمایشی در کانکس سردخانه

سیستم سرمایشی که در کانکس سردخانه به کار می رود در وهله اول باید دمای داخلی را برای مواد غذایی یا دارویی به حد نصاب برساند. در کانکس های کوچک، سیستم سرمایشی در کنار آن قرار دارد. توجه داشته باشید این سیستم باید از نور خورشید، باران و برف در امان باشد.

کاربرد

کانکس سردخانه با توجه به نیاز و حجم درخواستی متقاضی طراحی و ساخته می شود. در برخی اماکن از قبیل بیمارستان های موقت، آزمایشگاه ها، رستوران ها که نیاز به یک سردخانه کوچک دارند این کانکس کاربرد دارد که در آن از کانتینر یا سازه های فلزی به جای دیوار اتاق استفاده می شود.

منابع
1. https://sandewichpanel.com/conex/cold-storage/
2. https://sarmasazanco.ir/
3. https://booranco.com/
4. https://www.bamtabridsazan.com/

سردخانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *